Söndagsfunderingar

Vad får dig på gott humör? Nybakat bröd? Ett leende? Ett bra samtal? Varma solstrålar mot huden? Fågelsång? Det kan vara en hel del. Ofta är det de där små vardagliga grejerna, som får oss att må bra inombords.

På lördagmorgnar händer det rätt ofta att jag befinner mig vid havet för att med många andra gå-springa den anordnade 5 km långa Park Run-rundan. Bara det får mig på gott humör. Att få röra på sig i Guds vackra natur. Igår deltog en riktig glädjespridare, som förmodligen fick den tröttaste och suraste av oss alla att le. En glad och otroligt peppande tonårskille med en funktionsvariation. Självklart utförde han hela loppet, men emellanåt high fivade han alla han mötte eller stannade upp för att heja på oss andra. “You can do it!” Åh, det är ju så här det ska vara. Uppmuntran och andras entusiasm smittar av sig. Helt klart.

Min personlighet är i grunden aningens negativ, vilket kan ställa till det ibland. Mitt flegmatiska jag, kan få kämpa och riktigt leta för att se det härliga och ljusa i den annars så grå vardagen. Men, jag har övat, övat och övat. Inte för att min personlighet kommer ändras, men för att jag ska bli lite trevligare att ha med att göra. En medfödd  personlighet är inget jag kan gömma mig bakom, om jag vill ha en bra tillvaro tillsammans med andra. 

När jag börjar en ny dag, så är det till att bestämma sig och påminna mig själv om att även den mest tråkiga, hektiska, stressiga eller jobbiga dag har små detaljer av fina, glädjefyllda stunder. Alltså, det som får mig på bra humör.

Kommentarer

Populära inlägg