Kroppsvikt, komplimanger och kulturkrockar

Är din kroppsvikt ett känsligt ämne, så är Sydafrika inget för dig. Eller, det kanske är precis det det är? Här är det vackert att ha ett antal kilon för mycket. Ett tecken på välstånd och på att man mår bra. Man är stolt över sin kropp och har inget emot att visa sina kurvor och valkar. Kommen från en annan del av världen, där idealen i många sammanhang är nästan de motsatta, så får man snabbt lära sig att ha lite distans till det hela. Folk kommenterar nämligen andras kroppar rätt ofta.

Härom sistens befann jag mig i receptionen på jobbet tillsammans med några av de andra anställda. De två kollegorna tittade på mig, upp och ner och de konstaterade snart att jag absolut måste ha ökat lite i vikt, för det syntes ju i ansikten och på kroppen. Ok, nu hade de inte rätt, men jag hade fått en komplimang. Det var ingen ide att säga något, så jag bara skrattade.  Sen är det det här med de internationella volontärerna, som inte helt ovanligt går upp en del i vikt under sin tid hos oss. Det finns ju så väldigt mycket gott som måste testas och tiden för motion räcker inte riktigt till. Förvånade och konfunderande försöker de reda ut komplimangerna när de får höra att de nu börjar likna ”riktiga afrikaner”. Mer former med andra ord. Lite av en kulturkrock för dem, men ett vänligt ord från dem det kom från.  

Det negativa i kråksången är att många medicineras för diabetes och högt blodtryck, vilket ju ofta är ett led av bland annat ohälsosamma matvanor. Men, att på ett så naturligt sätt acceptera hur man ser ut är ju väldigt positivt. Och, befriande.


Kommentarer

Populära inlägg