De behöver er

Jag har inte ägnat det någon tanke på länge, men Världens Barn-evenemanget, som ingen svensk kan ha missat den här veckan, var ju faktiskt anledningen till att jag en gång i tiden började blogga. Jag med andra hade blivit tillfrågade att dela barns tillvaro och det arbete som görs med dem runt omkring i världen, för att göra reklam för just detta fantastiska insamlingsarbete. 

Och, nu har även årets gala passerat. Jag kollade igenom programmet på svt-play i morses, och jag kan återigen konstatera att det inte finns något som gör mig rörd lättare, än när någon gör något för andra. Och, detta är ju ett sätt. Ett väldigt enkelt sätt, som garanterat kommer sprida ringar på vattnet. De hittills omkring 54 miljoner svenska kronorna som samlats in kommer göra underverk för många. Pålitliga och långvariga samarbetspartners som Läkarmissionen, Erikshjälpen, Röda Korset, Afrikagrupperna och Barnfonden ser tillsammans med dem de samarbetar på plats med till att positiva förändringar sker i arbetet med gatubarn, skolgång i krigsdrabbade områden, hälsa, rehabilitering för barn med funktionsnedsättning och en hel massa annat nödvändigt, som gör barns liv mer värdiga. Jag vet inte om organisationen jag arbetar för kommer få ta del av insamlingen det här året, men det spelar egentligen ingen roll, för barn är barn var de än befinner sig. Det finns speciell utsatthet och stora behov på många håll. Jag vet att pengarna kommer fram och vad de används till. Utan givmilda personer, skulle till exempel det jag arbetar med dagligen inte kunna fortsätta. Staten bidrar med ytterst lite till frivilligorganisationer, och behoven är enorma. Vi är många som vill göra mycket, men stoppas på grund av avsaknaden av just pengar. Även i länder på andra sidan jordklotet, så kostar i stort sett allt. 

Så, jag skulle vilja frambringa ett tack till er som tänker på andra, på oss som arbetar direkt med dessa utsatta barn. Ni är guld värda, ni gör skillnad. Fortsätt ge, be och sänd oss era tankar! Barnen behöver er!

Kommentarer

Populära inlägg