Här är det tvärtom


Det finns en oskriven lag, som förstör mer än den hjälper. Ju längre jag varit ifrån det jantestyrda landet i norr, ju mer ser jag skadeeffekterna. På mig själv. Att det kan sitta så djupt. Kanske är det också en personlighetsyttring, men nog har jag svårt för att lyfta fram mig själv och stå för det jag är bra på. 

Här är det många gånger tvärtom. När jag utreder blivande fosterföräldrar, brukar jag bland annat fråga personerna i fråga om deras positiva och negativa personlighetsdrag, samt vad de ser som bra och mindre bra i sitt föräldraskap. Jag ljuger inte när jag säger att i 9 fall av 10 har de inga problem att tala om vad de är duktiga på, men att tala om vad de är mer eller mindre dåliga på kan en del inte ens komma på. Hur härligt är inte det? Inte helt sanningsenligt kanske, men just att de så naturligt och fritt vet och kan nämna det de är bra på. Kan det vara så att de otroligt nog, i ett svenskt perspektiv, faktiskt inte tänkt på de negativa sidorna av sig själv?

Vi, jante-styrda människor, förlorar massor på att agera som vi gör. Jag funderar och kommer fram till att vårt självförtroende skadas, vår självkänsla och syn på andra likaså. Jag begränsar mig en hel massa och växer inte i mina talanger och gåvor som jag borde. Allt för en påhittad lag i en påhittad stad i en gammal bok skriven av en dansk författare. Här var jag ju tvungen att googla, för att få veta lite mer om detta onödiga fenomen och vad ser jag?

  “Du ska inte tro att du är något. Du ska inte tro att du är lika god som vi. Du ska inte tro att du är klokare än vi. Du ska inte inbilla dig att du är bättre än vi. Du ska inte tro att du vet mer än vi. Du ska inte tro att du är förmer än vi. Du ska inte tro att du duger till något. Du ska inte skratta åt oss. Du ska inte tro att någon bryr sig om dig. Du ska inte tro att du kan lära oss något."

Rena rama emotionella misshandeln! Och, detta lever många av oss skrämmande nog med. Inte konstigt att det blir konflikter ibland, när vi får detta med modersmjölken. 

Jag har berättat om jantelagen för mina häpna sydafrikanska kollegor och kunde inte mer än le och lyfta på ögonbrynen, när en av dem konstaterar att hon nu förstår mig ännu lite bättre. Jag måste verkligen arbeta mer med det här. Jantelagen ska bort! Eller #jantemustfall, som man skulle säga här. 

Kommentarer

Populära inlägg