Hälsningar från turistorten



Ett besök till närmaste mataffär skedde efter jobbet idag. Jag visste vad jag gav mig in på, men hellre idag än att trängas med ännu fler medmänniskor närmare jul. Nu är det ju inte bara så att lokala förmågor för tillfället slutspurtar inför storhelgen, men turisterna börjar strömma in också. Och de hamnar gärna  i “min” affär. Vi, jag menar alltså oss som alltid bor här, kan direkt urskilja vilka som kommer från andra delar av landet. Det är bara att kolla efter de mest lättklädda, rödaste och tröttaste personerna man kan hitta. Även de överfyllda kundvagnarna med en hel massa mat folk vanligtvis inte köper avslöjer dem. Eller, har andra verkligen sådana matvanor??  

Orten jag bor på är inte särskilt stor, och har egentligen inte så jättemycket att bjuda på. Men det är havet och de många stränderna i omnejden som lockar. Trots att vi ofta har problem med vattnet, att vi inte har något alltså, tycks inte hejda folk. Även om det snackas vilt om det varje år. För att vara ärlig så undviker jag gärna att ta mig ner till själva centrum, det finns ju ändå knappt inga parkeringplatser kvar. Det är även vissa perioder jag helst  inte vill åka ner till stranden heller. Jag kan bli stressad av bilköerna vi inte brukar ha och tycker det är jobbigt att trängas med så många andra. Men, i det stora hela, så är det ju fantastikst att människor kommer hit år efter år. Att det vallfärdas till småorten jag bor och trivs i. För turistnäringen är ändå en av de sätt många livnär sig på här. Det, bananer, sockerrör och macadanianötter.

Nu är det ju inte så att jag aldrig besöker andra ställen. Jag gillar ju också miljöombyten och att upptäcka platser jag inte sett innan, så jag måste helt enkelt skaka av mig de själviska känslorna och glädja mig med turisterna, vars drömdestination jag lever vardags liv i. Men, .... skulle jag ge dig ett personligt tips, om du har tankarna att komma hit alltså, vänta gärna till storhelgerna inkluderat påsken är över. Då är det både billigare och mer plats att röra sig på. Välkomna ni också! 

Kommentarer

Populära inlägg