Jag tänker vinna alla medaljer!


Vi har tillbringat långa dagar vid en simbassäng flera timmar bort från vardagen tillsammans med ett helt gäng supportrar. Definitivt spännande, men varför ska jag berätta, när jag har en av simtävlingsdeltagarna i huset, som kan rapportera om sina alldeles egna upplevelser. Så, B, min nästan 11-årige låtsassysterson, fem frågor från mig till dig.

Vad är egentligen SALGA- spelen?
Det är ett viktig tävling där olika kommuner sluter samman och gör ett helt gäng med sporter, som fotboll, rugby, simning, med mera, med mera. Det är också när kommunens lagspelare visar vad de kan.


 Varför var du där?
Jag är med i en simklubb och en dag fick min mamma ett meddelande om att jag har blivit utvald och ska vara med i SALGA-spelen. Mamma brydde sig inte om medelandet tills min tränare och min kompis pappa berättade att det är en väldigt stor tävling. Så, jag åkte dit för att göra mamma och min klubb stolta.


Vad var mest spännande med denna tävling?
Det var första loppet, som var både spännande och nervöst på samma gång, men jag tror att vi klarade det bra. Det var inte riktigt rättvist, för vi (B och hans kompis) tävlade mot tolv-åringar, men mamma sa att vi gjorde bra ifrån oss iallafall.


 Vann ert lag några medaljer?
Ja, det gjorde vi. Totalt 12 medaljer. Det är bra för ett litet simlag. De flesta av våra medaljvinnare var tjejer. Intressant fakta är att bara en kille i laget vann en medalj.


 Skulle du vilja delta igen?
Ja, det skulle jag vilja. Jag återkommer nästa år och tänker vinna alla medaljer.


Jag fortsätter lite för att tillägga att SALGA-spelen är en årlig tävling, där olika kommuner i provinsen går samman och tävlar i 14 olika sporter deltagarna blivit uttagna till. I år sägs det att ungefär 5 000 barn och ungdomar från olika skolor och klubbar medverkade. Simning ser inte ut att vara den sport det satsas mest på, men vårt lilla lag på 10 medlemmar gjorde storslagna lopp, med många personliga rekord. Inte minst B och hans kompanjon, som yngsta i lagen, kämpade på och precis som den unge mannen precis sa, så kommer ännu ett års träning göra stordåd och medaljerna kommer rulla in. Det finns ingen tvekan om saken. Vill ni veta tider, hojta!

Kommentarer

Populära inlägg