Mer lika än vi tror



Så fin med nyfikna, glittrande ögon ser jag honom på golvet på småbarnsavdelningen. Han är ett av de nyare barnen. Precis som några av de andra har han funktionsavvikelser och behöver mer hjälp jämfört med de andra småttingarna. Jag vet inte vad det är, men av någon anledning blir jag så nyfiken på just honom. Jag vet inget om hans bakgrund och har inte hunnit lära känna honom alls. Men, de där ögonen går bara inte att glömma. För mig är det både overkligt och oförståeligt att bara för att någon avviker lite grand, så ger det rätt till att  åsidosätta och ignorera. Jag tror nog att ni vet att jag inte bara talar om hur det kan vara här,  utan håller med om min övertygelse om att det är mer eller mindre likadant i hela världen. I varje land, stad och by.

Idag är det den internationella Downs Syndrom-dagen, som iallafalll i Sverige uppmärksammas lite extra med att många bär olika strumpor för att visa att olika är bra. Rocka sockorna, alltså!  Då passar det ju fantastiskt bra att på samma dag firar vi Human Rights Day med ledighet här. Nu varierar  anledningarna, men ändå passar det ihop på något sätt. För det var just olikheterna mellan människor som ledde till Sydafrikas apartheid, och som var anledningen till uppror i en kåkstad med namnet Sharpville den 21 mars 1960. Det som började med en fredlig demonstration mot orättvisor, slutade i att nästan 70 personer dödades och 180-talet skadades, då polisen öppnade eld. Nu tog det ytterligare 24 år innan apartheid avskaffades, men detta ses som startskottet mot en lång, krånglig och svår kamp för mänskliga rättigheter. Snart efter Nelson Mandela valdes till landets första demokratiska president förklarade han denna dag till minne av händelsen och gav tillfälle att fira den nyvunna friheten, som gäller alla landets invånare.  

Ser ni, även då vi firar utan olikfärgade sockor, så handlar det om att olika är bra. Oberoende om jag har en extra kromosom, kommer från en annan kultur, har en annan hudfärg eller religion, så har jag samma mänskliga rättigheter som du och alla andra. En rättighet är något vi är födda med. Den kan aldrig köpas eller förtjänas. Vi är mer lika än vi ibland tror. 

“Behandla inte människor som strumpor – gallra inte bort de udda “
Jonas Helgesson

Kommentarer

Populära inlägg