VM, elektricitet, vatten och sardiner

Jo, visst är teven på här också nu när fotbolls-VM hägrar. Inte för att Sydafrika kvalade in, men finns det en ung sportintresserad kille i huset så är det som det är. Jag är dock inte helt säker på om han kommer orka sitta still en hel, lång match. Jag vet inte riktigt hur snacket går om detta VM ute i stugorna, men minns hur galet det var 2010 då världseventet  var lagt här. Något annat jag kommer ihåg som det var igår, var tiden innan. Då tänker jag inte på VM-förberedelserna, utan på load shedding. De schemalagda strömavbrotten som vi fick leva med nästan varje dag under en lång tid. Ack och ve, vilken överraskning när det i fredags kväll helt plötsligt anlände. Det påtvingade strömsparandet är här igen och ingen vet hur länge det kommer pågå. Déjà vu! Måste ha något att gör med fotbolls-VM ...

Klagovisorna går höga på de lokala samhällsgrupperna på whatsapp. Speciellt när vi i mitt område även har haft stora problem med vattnet de senaste 20-nånting dagarna. Vattnet är väl lite värre, då det bland annat sägs vara ständiga sabotage från arga vattenföretagsanställda, som vill ha bättre lön och arbetsförhållanden. Vattenbrist och elbrist på samma gång irriterar många. Personligen orkar jag inte slösa känslor på det hela. Det finns ju ändå de som lever utan vatten och el på heltid. 

Så, idag hände det något positivt, som fått oss alla att prata om något annat. Sardinerna har kommit till kusten. Vilken lycka! Som nyanländ volontär är det ett av mina första minnen, då jag följde med till stranden för att beskåda fenomenet. Sedan dess har jag missat det helt, men idag efter kyrkan var det dags att ta sig dit där sardinerna anlänt.  Det hela som kallas Sardin Run, är helt enkelt när dessa fiskar årligen migrerar utmed Sydafrikas östkust för att finna varmare vatten i vintertider. Med dem kommer delfinerna och valarna, då sardinerna helt enkelt blir lättvindig föda då de förflyttar sig i mängd och parti. Och, så för människorna då, som sätter ut nät för att fånga så mycket det bara går. Idag syntes inga rovdjur, men en hel del personer  samlades för att få sig en del av spektaklet. De flesta nöjde sig med några få firrar, medan fiskare samlade in back efter back till dyr försäljning.

Ja, det är väl i stort sett det som gemene man avhandlar  i mitt område just nu, om det nu skulle vara en av dina stora frågor. Lite väl spretigt inglägg kanske, men varför inte fortsätta så. Det är farsdag här idag, så stort grattis till alla fäder där ute!





Kommentarer

Populära inlägg