Jag bestämmer

Om du skulle vara huvudpersonen i en bok, eller varför inte i en film, och handlingen är ditt liv, hur skulle det hela gestalta sig då? Det är lite spännande att tänka så ibland, eller är jag kanske ensam om det? Skulle handlingen vara en komedi, ett drama, ett äventyr, en deckare? Eller, något helt annat? Min bok/film skulle troligen vara en salig blandning av mycket, men med en hel del sega delar där inget speciellt händer. Läs, jag kan inte hålla mig vaken  på soffan framför teven, jag diskar eller rensar ogräs.
Jag frågade B vilken genre hans liv skulle vara som film. Svaret väntade inte på sig.  En äventyrsfilm! Självklart, killar i hans ålder ser det mesta som just ett äventyr. Inställningen är ju helt rätt. Livet är ju vad vi upplever, inte vad andra ser. Varje dag är mitt liv, men fyller jag det rätt? När jag tänker tillbaka på ålderns höst, behöver jag ångra saker jag aldrig gjorde. Ångra det jag gjorde. Hittade jag mening och glädje, var jag glad i själva livet?  Självklart fick jag ta emot smällar, precis som alla andra, men var min attityd rätt genom allt? Det är ju ändå den som så ofta ledsagar mig.
Så, om boken (eller filmen) om mig kanske är stundom långtråkig, så finns det ändå en chans att skriva vidare mot nya äventyr. Jag är huvudpersonen, så jag bestämmer. 

Äventyrligt.

Kommentarer

Populära inlägg