Bli aldrig känslolös

Är världen verkligen så galen som den verkar? Vissa saker vi hör, eller upplever själva, gör oss arga eller rent ut mörkrädda. Annat gör oss känslokalla, för att det hänt så många gånger kring oss att vi inte längre reagerar. Sjuka normer har blivit normala. Snedvridet, osunt och förut otänkbart. 

Vi tenderar att klaga till varandra och sociala medier har blivit vår främsta arena. Där uttrycker vi vårt missnöje, skriker med versaler, mobbar och inte minst påverkar varandra, varken vi tror det eller inte. Mycket är värt att uttrycka sig om, rent av viktigt. Miljö, korruption, kidnappning av barn, våldtäckter, politik vi inte håller med om, våld, integration, fattigdom, rasistiska påhopp, vården, mord på vita bönder och så mycket mer. Kanske känner ni inte igen allt detta, men det gör jag som försöker hålla lite koll på två länder samtidigt. Det ena utesluter inte det andra. Det skulle kunna vara här, eller där. Likheterna finns,  speciellt när det gäller folks reaktioner på det vi inte är tillräckligt insatta i. Bara gå efter hörsägen och väldigt lite fakta är vanligt. Vi är komplicerade varelser, som gärna har bara vårt egna i fokus och glömmer allt annat. Lite som små barn, som ännu inte upptäckt att hela världen faktiskt inte roterar kring bara dem. 

Men, vad ska vi göra då? Vad gör skillnad på riktigt? Tänk om vi visste det helt och hållet. Det är viktigt att veta och försöka förstå. Att ta reda på vad som är sant och riktigt. Att inte använda förödande ord innan vi tänkt till när vi yttrar oss. Rapportera till rätt distans, lyssna, hjälpa, stötta. Vara vänlig när det behövs, berörd, strikt eller arg när det sig bör. Men, bli aldrig känslolös. Det river ner, bygger aldrig upp.

Om bara någon dag är det svenskt val, vilket inte kan ha undgått någon som befinner sig här nu. Om ni får och inte har röstat än, gör det. De flesta av oss är inte aktiva politiker, men vi har åsikter. Väldigt många. Nu har vi vår chans att påverka till förändring. Jag som är utskriven ur Sverige kan bara lägga min röst på riksdagsvalet, men alltid är det något. Min röst betyder lika mycket som din. Jag vill vara med, för att jag bryr mig om mina systrar och bröder. Jag vill inte vara inskränkt och självisk, utan tänka större. Längre. Även om vi inte alltid befinner oss i samma land, på samma kontinent, så ska vi ändå samsas om samma värld.

”An educated, enlightened and informed population is one of the surest ways of promoting the health of a democracy”
~Nelson Mandela~

Kommentarer

Populära inlägg