Jag vet att hon vet

Ibland undrar jag hur professionella personer bemöter barn. Egentligen vet jag ju, men hoppas alltid att jag ska ha fel.

Tidigare i veckan satt jag och en av mina kollegor tillsammans med en ung tjej i tonåren. Hon, som otaliga andra är född med HIV och har under många år tagit bromsmedicin. Hon har kämpat med det där. Tycker inte om att behöva ta medicin varenda dag. Morgon och kväll. Precis samma tid. Hela livet. Jag vet att att hon vet. Att tjejen har fått det förklarats för sig mer än en gång. De besvärliga tabletterna är enda vägen för henne att överhuvudtaget ha möjligheten att bli vuxen.

 "Jag vill inte ta tabletterna, för en dag vill jag gifta mig och få barn", säger hon, "då kommer de också ha viruset".

Har hon fått allt om bakfoten, hinner jag tänka. Eller, har hon blivit felinformerad? Det är ju inte medicinerna som sprider HIV. Nog skulle de sjuksköterskor hon haft omkring sig under uppväxten kunnat förklarat på ett förståeligt sätt. Så, nu var det bara att plocka fram våra kunskaper och ta det från början. Utan dina mediciner kommer du snabbt bli svag och sjuk och kommer så småningom att dö. Slutar du ta tabletterna tillräckligt många gånger blir du resistent och då finns det inget att göra. Alla gravida kvinnor bör gå på undersökningar hos likvärdigt vårdcentralen, men du måste satsa på annat nu och inte få barn än på länge. På vårdcentralen blir alla blivande mammor HIV-testade och satta på bromsmediciner om de inte är det redan. När det är dags att föda får kvinnan någon injektion som skyddar barnet från viruset i hög grad. Mindre och mindre bebisar är numera födda positiva. Allt det här och lite till pratade vi om. 

"Trots att du inte vill, så är dina tabletter vägen till det du vill i framtiden". 

Vad tonåringen gör med vårt samtal vet jag inte. Vilka ord som kan tänkas fastna vet bara hon. Mitt tips till alla som arbetar med barn och unga. Tala, förklara, upprepa så att alla onödiga missförstånd undviks. Lyssna, var redo för alla slags frågor.  Bara för att vi är vuxna, så betyder det inte att vi vet allt. Våga erkänn det, men gör vad du kan för att ta reda på det. 



Notera, att tabletterna ovan inte är de som är nämnda i texten. 

Kommentarer

Populära inlägg