Små kulturkrockar



När folk kommer hem till oss har vi mer än en gång fått höra hur rent vi har det. Ja, vi tar ju av oss skorna när vi kommit innanför dörren! Det är inte svårare än så. Det är inte alls vad gemene man gör här. Innan jag kom till SA hade jag i min enfald trott att gå med skor inomhus bara hörde den amerikanska kulturen till. Ack, så fel jag hade. Uppväxt i det praktiska Sverige (för vem vill väl dammsuga golvet mer än nödvändigt?), blev det en av många små kulturkrockar.

Men oj, vad man ändå anpassar sig till nya vanor utan att ens tänka på det. Under Sverige-resan för ett tag sedan hade jag förmånen att få följa med två barn på lektioner i låg- och mellanstadiet.  I mitt stilla sinne hade jag tänkt promenera in med skor och jacka, helt enkelt för att det kändes helt normalt. Jag fick väldigt snabbt tänka om, för helt automatiskt tar varenda barn av sig sina skodon för att ersätta dem med inneskor eller tofflor och hänger utomhuskläder där de hör hemma. Utanför klassrummet. Jag kände mig lite småfånig och låtsades som ingenting. Hur kunde jag glömt av detta? Det var ju precis likadant när jag växte upp. Men, skoluniformsklädda elever har kommit att bli min vardag och då ska varken strumpor eller polerade skolskor befinnas på annat ställe än resterande uniformen. Allt ska vara på plats hela skoldagen. Det är bara så.

Återigen är det att konstatera hur jag färgas och påverkas av det omkring mig, men hemmavid är det annorlunda. Skorna åker av direkt. Någon gång måste ju tårna få luftas. 

Kommentarer

Populära inlägg