Försoning, fördomar och reklam


Jag vet inte hur många gånger jag sagt ”Jag kan inte förstå på riktigt, för jag kommer från en annan del av världen, där det varit helt annorlunda.” Då och då diskuterar mitt arbertsteam om apartheids hemska historia, och hur det än idag påverkar mycket omkring oss. Mer än man kanske kan tro. Jag har ju hört och läst en hel del, men kan aldrig förstå helt, för jag har inte en egen erfarenhet av det. Den riktiga känslan hur det var på riktigt saknar jag, vilket jag i och för sig är väldigt tacksam för.
Idag är det helgdag, day of reconciliation, eller försoningsdagen det kanske skulle benämnas på svenska, då just försoning och enande mellan Sydafrikas invånare med olika kulturella bakgrunder ska vara i fokus. Imorses snubblade jag passande nog över en reklamsnutt av ett ölmärke, som handlar om just det som gör det så svårt för många av oss att känna oss enade. En person åt gången kom in i ett rum för att titta på stora fotografier av andra människor, som såg annorlunda ut jämfört med dem själva. De fick skriva lappar som beskrev deras uppfattningar om dem de såg, för att sen sätta dem bredvid personen på bilden. Vad de inte visste var att de alla fick träffas senare och faktiskt se vad som var sagt om dem. Inget stämde och fördomarna blev synliga. De delade sedan en öl, och upptäckte att de kunde komma överens riktigt bra.
Fördomar! De ställer till det. Ofta rejält. Det finns många bevis på det sedan urminnes tider, och det fortsätter så. Kan vi komma över förutfattade meningar skulle omvärlden se bra mycket bättre ut. Jag läste igenom några av reklamens kommentarer. Hoppade över de negativa, och fastnade för killen som upptäckt det andra kanske inte gjort än. Hur det koperativa Sydafrika mer och mer tar upp fördomstänket i reklam, ofta på ett roligt, men helt relevant sätt, medan politiker gärna talar som om människor verkligen är stereotyper.
Återigen, det är svårt att ändra andra, om jag inte tagit en titt på mig själv först. Jag kan inte alltid förstå allt helt och hållet, men jag kan försöka. 

Kommentarer

Populära inlägg