Nytt skolår och inköp av skolmaterial



Där mellan träden kan du skönja organisationens lilla skola, om du tittar riktigt noga. Varje veckomorgon ser vi små, ivriga flickor och pojkar med ryggsäckarna guppandes på ryggarna, på väg över gården till ännu en dags lärande. Vi har två lärare. En som undervisar 3- till 5-åringarna och en som finns till hands åt de som går i grade R, likvärdigt svenska nollan, samt de barn som av olika anledningar har kommit efter i skolgången eller helt enkelt aldrig gått i skolan, trots att de för länge sedan skulle ha börjat. Dessa vetgiriga barn lär sig genom lek&lär-programmet Brainboosters, vilket fungerar hur bra som helst. De lär sig färger, transportmedel, grönsaker, frukter, former, räkna och bokstäverna och så mycket mer på ett fantastiskt sätt. Och är mer än redo, då de ska börja ettan. Är du nyfiken på programmet och skulle vilja veta mer, tryck här
De barn som går i klass ett och uppåt blir skjutsade till en lokal skola, ofta av våra internationella volontärer tillsammans med en av barnskötarna. Klädda i skoluniform och med lunchlådan packad full, så att energin ska vara på topp tills de återvänder på eftermiddagen. Vi har ett speciellt rum för läxläsning, där de sitter efter fikat då de är tillbaka. Tillsammans med någon barnskötare fungerar det fint, och de allra flesta får bra betyg.
Om bara någon vecka är sommarlovet slut och ett nytt skolår startar igen. Utbildning kostar pengar här och det är inte bara skoluniformerna och lunchlådan som kostar, utan även pennor, anteckningsböcker, omslagspapper varenda bok måste vara inslagen i, vissa skolböcker, väskor och så mycket mer. 
I vissa skolor i områden som anses fattiga nog, blir barnen sponsrade med skolmaterial. Annars är det vanligt att även de kommunala skolorna har en skolavgift, låg i vissa områden och rätt dyr i andra.
Jag skulle tippa att vi har omkring 25 barn, som ska tillbaka till skolan nu och då är det som ni förstår kostsamt. Det är ovanligt att barnen har med sig något som har med skolan att göra när de anländer till centret, efter att ha blivit omhändertagna av socialtjänsten. Vi vill att de ska ha allt de behöver och skulle ni vilja vara med och stötta, så tänkte jag att ni skulle kunna sätta in ert valfria belopp på mitt svenska konto, så ser jag till att det som behövs blir inköpt i tid. Kontakta mig på barfotamedak@gmail.com, alternativt ni som känner mig på messenger eller whatsapp. Stort tack på förhand. 
Imorgon kommer iallafall jag ta med mig lite grejer åt skolbarnen. 

Kommentarer

Populära inlägg