Sanna influencers

Jag måste bara berätta om veckan som gått hittills. Så uppmuntrande och bra på många vis. Organisationen har gäster från Etiopien, samt två representanter från vår gemensamma svenska storsponsor. Vilka människor med erfarenheter till tusen! Det är en sann förmån att få spendera dagarna med dem.


Dessa supertrevliga personer kommer från tre olika organisationer och är sända hit av den ovan nämnda sponsoren för att få lära sig mera om barnsäkerhet, barns rättigheter och social rättvisa ur vårt perspektiv. Aha-upplevelserna är många, öppenheten är påtaglig, frågorna professionellt genomtänkta, och iallafall jag lär mig mycket genom dem också. 
Etiopien är annorlunda jämfört med Sydafrika på många sätt. De höga numren med barnarbetare och barnbrudar samt att de inte har en speciell barnlag är bara några exempel på sådant som skiljer sig. Våra nya bekantskaper bär med sig erfarenehter av att arbeta med unga prostituterade kvinnor, barn i slummen, mentorskap av tonårskillar, planterande av kyrkor, hygienprogram på landsbygden, kvinnorprojekt i fattiga områden,  traffickingoffer, matprojekt i skolor och så mycket mer. Det går inte bli mer än ödmjuk i deras närvaro. De når så många barn, unga och vuxna med det arbete de gör. De är sanna influencers, för att använda en populär titel. Och, deras påverkan är många gånger livsavgörande.
Jag och en av mina kollegor som är involverade i dagarna med alla dess diskussioner och workshopande, tog på oss att göra gästernas upplevelser ännu lite bättre. Etiopien är helt omgivet av land, så då är givetvis ett besök till en av områdets alla stränder ett måste. Jag känner mig fortfarande upprymd när jag tänker på den glädje denna lilla trip gav. Jag tror inte att någon av dem (om vi inte räknar huvudsponsoren) någonsin hade gått barfota på en strand, aldrig någonsin badat i havet eller skrivit sitt namn i sanden. Men, nu har de det. Antalet kort som var tagna under utflykten är otaliga, så bevisen att visa för familjen där hemma finns i överflöd.

Veckan med dem har ännu inte kommit till ett slut, så än finns det tid att samtala om framtiden och hur vi kanske kan samarbete för att kunna sprida barnsäkerhetstänket vidare till så många som möjligt. Och vem vet, kanhända att gör jag slag i saken och hälsar på dem en vacker dag. Inbjudan finns och privat guide är redan fixad. 

Kommentarer

Populära inlägg