Sydafrika a la mamma


Varför inte låta någon annans åsikter om Sydafrika bli hörda här för en gångs skull? Och, då menar jag ingen annan än min egna mammas, som nog de flesta av er förstått är här och hälsar på just nu tillsammans med M. Några frågor och svar, så får vi se var vi landar.
Det är femte gången ni är i Sydafrika nu, men vad är det egentligen som får dig/er att återvända? En sak är du (A-K), och sen är det landet. Det är så vackert och har ett glatt och lättsamt folk. Även B och hans mamma har vi fått lära känna genom åren.

Vilka är dina första minnen av Sydafrika? Oj, något som etsat sig fast var när du hämtat oss från flygplatsen och vi såg alla dessa människor gåendes längs motorvägen, och de som sålde mango där. Det var så annorlunda och inte som det är i Sverige. På svenska motorvägar går det inga alls. Vänstertrafiken var också annorlunda.
Något annat som jag inte tänker på längre, men reagerade på första gången var alla galler för fönster och att hus var inhägnade. Och, all pesonlig service man får överallt. I början kändes det nästan besvärande, men nu känns det bra. Sen är det saker som att folk ofta klär sig färgglatt och att det är ett tufft körsätt i trafiken, om man jämför med Sverige.

När ni har varit här den här gången, så har området varit utan vatten i en hel vecka samt att landets enda elbolag kört igång elsparandet igen. Vad tycker du om det? Hahaha ... undrar hur det skulle fungera i Sverige?  Man har fått en inblick i det hela, och vet hur det fungerar. Vattenläckor grävs upp för hand och därför tar det tid. Generellt sett så görs väldigt mycket för hand, utan grävsmaskiner. Poolvatten har varit till stor hjälp med disk, tvätt och hygien. Dricksvatten har köpts i affären och sen kom det en vattenbil med vatten ute  på gatan en dag. Men, det har absolut inte förstört semestern på något sätt. När det gäller elen, så är det planerade strömavbrott, vilket vattnet inte är. Man är förberedd innan, och planerar vad man ska äta och göra där efter. Det är två och en halv timma strömavbrott åt gången. Jag blev snopen när jag såg att även trafikljusen påverkas av avbrotten.

Vilken är din favoritplats? Ett naturreservat, som inte ligger så långt härifrån. Man är mitt inne i naturen, och kan se djur som giraffer, zebror, gnuer och andra. Man kan stanna varsomhelst och gå ut. Inte så långt därifrån finns det en väldigt trevlig restaurang med fantastisk utsikt. Att åka igenom byarna har också gett ett intryck. Det finns många små smultronställen här. 

Vad vill du alltid äta när du är här? Jag vill äta den där korven (boerewors). Den är gjord av grövre kött och korngryn. Lite som grynkorv. Den är gör go! Sydafrika är ett land med bra mat på restaurangerna. T.e.x. det är rejäla köttbitar, saftiga och fina för det mesta.

Vad vill du absolut göra när du hälsar på? Det är många saker jag vill göra. Jag vill absolut hit. Det är ett väldigt fint läge där ni bor. Det är backigt, kuperat och naturskönt. Det är också roligt att gå omkring och titta på det försäljarna säljer vid stranden. Indiska oceanen fascinerar mig med alla dessa stora vågor.

Skulle du rekommendera andra att göra ett besök? Ja, jag kan absolut rekommendera klimatet, vänligheten och den vackra naturen. Det är bara ett men, och det är att resan är lite väl lång.


Kommentarer

Populära inlägg