Förödelse efter skyfall


"Vår” kust har visst blivit världsnyheter. Det är ju synd att det inte är på grund av något trevligt, positivt, utan mer katastrofartad väderlek. Regnet som öste ner timma efter timma, slutade redan igår, men förödelsen är tydlig. Värst var det på väg mot storstaden, en timma här ifrån, men nog var det så det räckte och blev över här också.


Över 50 personer sägs ha dött på grund av ovädret. Hus har sköljts iväg, murar har rasat, vägar har gått sönder av forsande vattenmängder och så mycket mer. Styrkan i vatten är otroligt mäktig.


Hos oss var det som värst, då det var dags för alla att ta sig hem från jobbet. Personligen fick jag mig en dos jag också. Jag och vår holländska student skulle ta oss den ynka kilometern från kontoret till centret, men efter att ha försökt ett antal olika vägar utan att lyckas körde vi tillbaka. Tack och lov var kollegan med Land Rovern kvar, så han kunde genom diverse försök äntligen ta oss hem, där B var ensam hemma. Studenten fick sova över, för att göra det hela enklare.


Både igår och idag har whatsappgrupper från närområdet gått varma. Bilder av skador och frågande om hjälp har varit vanligast, samt om kvinnan som försvann under skyfallet och blev hittad död i sin bil i ett dike i eftermiddags. Det är svårt att förklara det här. Tråkigt, tragiskt. Orden räcker inte riktigt till.





Många kollegor fick erfara hur vatten läckte in i sina hus och får nu leva med fukten tills det torkar upp. Centret har klarat sig bra, vårt boende likaså. Jag är så fantastiskt tacksam att jag kan lägga mig i en torr, varm säng ikväll, vilket inte är alla förunnat i området. Du som ber, var med oss, vi behövs i förbön för de som berörts. 

📷: holländsk student, samhälls-whatsapp-grupp och så jag.

Kommentarer

Populära inlägg