I det vilda



Påskhelgen, då innan stormen, är ett minne blott. Dessa speciella dagar spenderades på annan ort, eller ska jag kanske säga i en annan värld, för det är ändå så det känns när man är på safari. Jag har nämnt det så många gånger förut, men det går verkligen inte att tröttna.

En gång träffade vi på en turist från något europeiskt land tror jag, som frågade om tips på vad som kan göras här. Döm av min förvåning när hon utbrister att hon inte alls är intresserad av naturupplevelser. Jag blev nästan lite paff. Är det inte därför man åker hit? Jag trodde att det iallafall är en del av anledningen. Storstäder och shoppingcenter kan man besöka här också, men det är ju inte Afrika på riktigt.

Iallafall, påsken i naturreservaten var precis så bra som jag visste att det skulle bli. Den här gången var det elefanter vi såg allra mest. Vilka mäktiga djur de är. Stora, muskulösa, pansarvagnsaktiga. Det var just elefanter som fick hjärtat att slå snabbare och fick oss även att bli aningens arga. Har man bara lite kunskap om dem, så vet man att man ska hålla avstånd för att inte störa. En personbil kör om oss andra, och ställer sig väldigt nära där elefanterna, en efter en, sakta promenerar över vägen in i buskagen. Bilen står så nära, att en äldre elefant som redan passerat kommer tillbaka för att se till att den betydligt yngre släktingen som går sist i raden, inte är hotad på något sätt. Denna stora koloss byter gångväg, flaxar med de gigantiska öronen och verkar allmänt irriterad. Och, där står vi längre bort tillsammans med några andra bilar, beredda att backa så snabbt vi kan. Här riskerar vi livet, bara för att någon annan inte respekterar naturens egna regler.


Annars, fick vi njuta av allt möjligt. Gnuer, bufflar, en liten krokodil, babianer, vackra fåglar, stor ödla, giraffer, zebror, vårtsvin, den allra minsta, lilla, söta sköldpaddan, en lejonhona och en hel rad andra skönheter. En del nära, andra mer på håll.




Vi bodde i en mysig stuga en bit utanför parken. Man blir sömnig av alla upplevelser och då är det skönt att ha något för oss själva. Men det fanns ändå energi kvar att utforska närområdet en del. Det var vackert där med.



Nu kanske det kommer dröja ett tag, men jag är helt övertygad om att det kommer bli fler safariturer i framtiden. Rekommenderas varmt!



Kommentarer

Populära inlägg