Hästlängder kvar



Vad betyder det egentligen att uppnå ens fulla potential? Är det att bli så bra man bara kan? Och, hur vet man att man nått dit?

Jag har läst lite av varje om barn och deras utveckling, och det är då det kommit upp mer än en gång. Samtidigt som det är självklart att jag vill att varenda unge ska kunna utvecklas så mycket det bara går efter sina alldeles egna förutsättningar, så har jag ändå svårt att förstå vad det betyder på riktigt. Det är lätt att tänka på sig själv, och iallafall jag har hästlängder kvar tills jag nått dit jag förmodligen kan komma. Men, vad är det då som hindrar? Bekvämlighet och rädsla, kanske. Jag vill ändå tro att människan aldrig är fullärd och vill vi bara, så kan vi komma längre. Sådana djupheter bollade jag med kollegan nu innan helgen, utan att vi  kunde komma fram till något riktigt tillfredsställande svar.

Visste ni att de första 1000 dagarna av ett barns liv är de mest kritiska under hela uppväxten? Det är då hjärnan utvecklas som allra mest och då vi lär oss att knyta ann till andra. Vår hälsa, lärande och beteende därefter beror mycket på vad vi upplevde och vilka slags relationer vi hade under just denna period. Jag tänker på barnen på centret. Vi har så många små och de har alla traumatiska upplevelser med sig i bagaget. Hur kommer det påverka dem sen? Är deras chans till att uppnå full potential redan förstörd?

Mitt i allt läsande kom jag över en annan beskriving, som var något i stil med att varje barn har rätt till att leva ett fullt liv och till att utvecklas efter sina unika förutsättnigar. Ja, det här kan jag förstå! Det betyder att vi tillsammans måste se till att det sker. Är det något som inte stämmer i familjer nära dig, gör något åt det. Vänd inte ett blint öga åt situationen, utan hjälp, stötta eller anmäl om det är nödvändigt, för varje barn är född med rätten att få vara trygg och få utvecklas som de ska. Inte ett enda barn ska behöva vara utanför det här, och behöva  få uppleva en jobbig livsstart som kan påverka dem negativt resten av livet.  

Kommentarer

Populära inlägg