Jag väljer själv



”Varför klipper du gräset? Det kan du ju betala någon för, så blir det gjort åt dig.” Kommentaren kommer från en kille i så där 10-års åldern, som promenerar förbi mig ute på gatan tillsammans med sin något äldre syster. Det där har jag fått höra till leda under mina år här, men detta var ända första gången det kom från ett barn. Vanligtvis är det från män, som vill tjäna lite pengar, men det här var helt klart en kille uppvuxen med trädgårdshjälp där hemma.

Ja, jag vet att jag inte är som alla andra och att många tittar till lite extra, då jag som blekhudad kvinna klädd i de fulaste kläder jag har, kämpar på med gräsplätten utmed gatan. Men, jag väljer att sköta trädgårdsarbetet själv, och inte som de allra flesta boende i kvarter som vi gör. Nog kommer det från uppväxten alltid, då jag klippte gräs så det stod härliga till. Så, varför låta någon annan göra det jag kan göra själv? Ok, vi har faktiskt en kvinna som kommer och städar varje torsdag, vilket faktiskt inte är helt fel, även om det tog ett antal år innan vi lät det hända.

Det är mer regel än undantag att folk har städerska och trädgårdsmästare. Vissa nästan varje dag i veckan.  Man behöver inte göra mycket själv, om man inte vill. Jag har nämnt det tidigare, men att packa kassarna i affären och tanka bilen är folk också anställda till att göra. På restaurangerna blir man uppassad fler gånger än man vill, frågorna om det smakar bra sker ofta och tallriken försvinner många gånger samtidigt som sista tuggan. På parkeringsplatserna vaktas bilarna, vilket är rätt smidigt. Speciellt om man glömt av var man parkerat, för har man varit där tillräckligt många gånger, så känns både förare och fordon igen. Även om sådant här kändes konstigt till en början, så skapar det jobbtillfällen för många.

Det är kanske inte så konstigt att min svenska vy blivit lite tilltufsad vid det här laget, vilket är något jag märker när jag är på besök i hemlandet och jag ibland kan känna att den svenska servicen är lika med noll. Man får ju göra allt. Själv. 

Kommentarer

Populära inlägg