Vad är det som är så gott med julen?



Jag känner någon som nästan alltid kontrar med en fråga när jag, och förmodligen alla andra, hälsar denne god morgon. Varför är just denna morgon så god? Ja, det kan man ju undra. Det är väl en hälsning, som tappat sitt värde som så mycket annat. Nog har det blivit likadant med alla de julhälsningar vi så givmilt ger till höger och vänster. God Jul, glad fortsättning och allt det där. Vad är det som är så gott med julen egentligen? 

Mitt i allt firande är det ändå viktigt att ta sig  tid och tänka på det som verkligen betyder något. Det gör ju inte så värst mycket om allt det jag tänkt göra, inte hanns med innan högtiden tog vid. För mig som troende är själva meningen av julen viktigast. Jesus. Guds son. Historien om Hans liv är fantastisk. Hans födelse i stallet är bara början till något stort som är lika relevant idag. Genom Honom har vi direktkontakt med Gud, ett liv med djup trygghet och kärlek, till och med ett evigt liv. Vi behöver alla ett ljus i en annars så mörk värld. En ledstjärna. Fridfulla hjärtan och godhet som består.  Det är det här som julen handlar om. Och, det är det här mina God Jul-hälsningar betyder. 

"För ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Far, Fridsfurste."
- Jesaja 9:6 -

Kommentarer

Populära inlägg