Konstiga frågor om adopterade barn



Vad är det som göra att folk är så nyfikna på adopterade och familjehemsplacerade barns bakgrund? Kanske finns det någon oskriven lag, eller rättighet jag aldrig blivit informerad om, men som gör att andra kan fråga precis vad de vill om dem? Jag kan inte svara på om mitt hushålls erfarenheter är för att det är tydligt, då det handlar om ett barn som kommer från en annan kulturell bakgrund och som har en annan nyans på huden, eller om det är samma för alla. Är han föräldralös? Var bodde han förut? Vad är anlednigen till att han inte kunde bo kvar hos sina föräldrar? Och, det är frågor som inte helt ovanligt kommer från okända personer. Konstigt helt enkelt. Eller, intigritetspåhoppande. Nästa gång det händer borde jag kanske kontra med likvärdigt personliga frågor om deras förmodligen biologiska barn. Fast det räknas nog som ohyffsat, eller? Frågorna är inte like många längre, nu när han är större. 5 cm längre än jag. Vad som går genom andras tankar nu, kan jag bara spekulera kring.

Precis som för alla, adopterade eller inte, så berättar man ju givetvis vad man tycker är lämpligt när någon frågor personliga frågor. Eller, inget alls, för visst är det så att barnet kanske inte alls vill att hela världen ska veta vilken bakgrundshistoria denne har. Vill de kan de berätta själva när, eller om de en vacker dag vill.

Kommentarer

Populära inlägg