Måsten är bara för mycket ibland



Vi ska äta hälsosamt och motionera, så att kroppen och själen ska må bra. Vi ska jobba för att bli stimulerade och ha en inkomst vi kan leva på och spara från. Vi ska läsa, helst plugga, för att intellektet ska få sitt. Vi ska vara sociala, hålla kontakten. Ha en andlig tillhörighet med en stark tro.  Vara aktiva i kyrkan. Fritidsintressen ska vi också ha. Sen ska det städas, lagas mat, klippas gräs i ett vackert hem och allt det där andra. Sova och vila är också viktigt för återhämtningen. Vi ska vara ansvariga, pålitliga ... Måsten är bara för mycket ibland.

Emellanåt känns det som att jag missar något viktigt på grund av det. Jag kanske blir rånad på livsavgörande upplevelser, gömda talanger eller till och med att bli precis den jag är ämnad att vara. Bara för att det dras och slits i mig från alla håll. Kan du också känna så?

Jag vill bara vara jag, men vem är det egentligen? Efter att jag delat med mig lite grand om mina erfarenheter och upplevelser härifrån i min svenska kyrka förra gången jag var i hemlandet, så frågade någon ”du brukade inte vara så här förut, eller hur?”  För jag verkade så mycket öppnare och spontanare nu, jämfört med förr. Sanna iaktagelser. Jag har ändrats, men är det verkligen så mycket? Ändras gör vi väl alla med tiden. Formas är nog ett mer korrekt ord, till och med för en naturligt introvert person som jag. På den tiden formades jag av allt det jag hade i mitt liv då, och nu formas jag av det som finns omkring mig nu.

Tillbaka till alla dessa måsten, nog måste det finnas någon slags balans där. Det är bara att hitta dit på något sätt. Jag kan tycka att det finns alldeles för få timmar på dygnet för att hinna tänka, fundera, be och fokusera på det där andra. 

Var inte oroliga, jag är inte utmattad och drunknar inte i åtaganden och livet. Men, det här är något jag tänker på en hel del just nu. Helt enkelt, för att jag vill vara så som Gud menar att jag ska vara. Unik, enastående, utan like. Det stora frågan är fortfarande, hur når jag dit utan att uppfylla alla måsten? Går det? 

Kommentarer

Populära inlägg