Upplevelsen av att vara fräsch


Något av det fräschaste jag vet är en ny tandborste. Rena lakan och första duschen efter att man varit sjuk går inte av för hackor det heller. Tänk att det kan vara så enkelt ändå. Men, det där med fräschhet har vi fått tänka om en del hos oss. Det är lite krångligare nu, och annat har börjat uppskattas ännu mer.

Hos oss har det krånglat med både vatten och elektricitet rätt länge nu. Det där går i perioder, men nu har varit samtidigt. Och, visst påverkar det upplevelsen av att vara fräsch alltid. Innan jag duschade i söndags kväll hade det nog inte hänt på tre veckor. Kanske mer, orkar inte hålla räkningen längre.

Den här gången började det med olaglig strejk och sabotage av kommunalanställda vattenleveratörer. Visst har vi dåligt vattentryck mest hela tiden, men nu fylls vattenbrunnar och cistärner inte upp i den hastighet som önskas. En del har varit helt tomma. I mitt närområde har vi haft vatten någon enstaka gång emellanåt, men inte tillräckligt så att det går att utnyttja något så lyxigt som en dusch. Som grädde på moset, eller som ”the cherry on the top” (som låter mycket finare), så kör Sydafrikas enda elbolag sitt elsparar-race igen, och det påverkar så klart vattenpumparna. Ingen el, troligtvis inget vatten. Det handlar om några timmars elavbrott nästan varje dag, ibland flera gånger om dagen. Problemet ligger nog i som många säger, att ledningar och annat inte blivit underhållet som sig bör under många år. Bristande framförhållning, politik och lite korruption på det och voila!

Men mitt i allt detta, så är det ingen ide’ att sucka och klaga. Det hjälper liksom inte. Istället tackar jag Gud för vår lilla pool. Vilken välsignelse, att kunna hinka upp vatten där ifrån. Jag kan inte ens tänka mig hur andra utan detta extra vatten gör. Det flesta med andra ord. Vart tar de vatten för att spola toaletten och diska smutsiga tallrikar? Hur tvättar de sig?

Kommentarer

Populära inlägg