Att sakna eller inte



Jag har kvar mitt gamla kontor och har kollegorna som jobbar med det jag brukade runt mig mest hela tiden. Jag ser vad de gör, påminns och kan ibland ha svårt att inte lägga mig i. Det är omöjligt att inte låta bli att tänka tillbaka på hur det brukade vara för bara något år sedan.

Det finns sådant jag absolut inte saknar. Jaga socialsekreterare, som jobbar ineffektivt eller inte bryr sig, är en sådan sak. Så irriterande, när det som kan gå snabbare tar en hel evighet och samtidigt påverkar barn negativt. Jag är övertygad om att det fortfarande sker, men jag behöver iallafall inte dras in i det längre. Nummer två på min inofficella lista är att få samma socialsekreterare att ordna papper på att barn som ingår i familjehemsprogrammet  lagligt sett ska kunna hälsa på sina nya familjer. Händer det inte i tid, får de snällt stanna kvar på centret tills det fixats. NFD, non-financial-data, är det nödvändigt onda, som återkommer varje månad. Statistik som ska ges till det likvärdiga statliga socialtjänstens distriktkontor. Hur det ska göras ändras med vinden, ibland utan förvarning. Och, mötena där det hela ska presenteras tar en halv dag, när det enligt oss bara skulle gå att emaila, precis som de gör i andra delar av landet. Numera behöver jag bara se på när kollegorna drar sitt hår angående ovan nämnda frustrationer. Rätt skönt om jag ska vara ärlig.

Vad jag saknar där emot är alla hembesöken. De till blivande familjehem eller de där barnen redan blivit placerade. Att få utreda, lära känna nya bekantskaper. Inroduktionerna mellan barn och familjer. Att få se dem att på något sätt växa ihop som en familj. Börja trivas tillsammans.


Förändringar kommer med både och. Det är härligt att få slippa, men ändå lite sorgligt att sakna. Men, man vänjer sig. Den nya vardagen känns invand, även om det forfarande är mycket att lära inom nya områden. Jag som var rätt nöjd, och egentligen undviker ändringar så gott det går, har insett att det finns så mycket mer. Det finns ingen hejd på vad som kan läras och utvecklas.

Kommentarer

Populära inlägg