Börja berätta, och du har mitt intresse



Nyligen samlade jag ihop historier från organisationens community workers, alltså kvinnorna som  utbildar föräldrar i närliggande byar och leder stödgrupper för dem. Det är berättelser från verkligheten som de upplevt i sitt arbete och som handlar om vad deras viktiga inslag i andras liv lett till. Vissa saker var helt fantastiska, medan annat kanske verkar litet, men ändå stort för dem det gäller.

Ni som känner mig, vet nog vid det här laget att sanna historier om människor är något jag har förkärlek till. Börja berätta, och du har mitt intresse. Och, en massa, massa följdfrågor på det du sagt. Det behöver inte alls vara storslaget, men betydelsefullt för dig.

Det som berörde mig allra mest i kvinnornas berättande, var helt klart hur föräldrautbildningen och de andra kurserna ändrar människors attityd och syn på saker och ting. Hur livsinriktningar förändras, och att saker kan göras på andra sätt, så att deras egna föräldraskap och familjen i sig själv blir starkare. Sundare. Annorlunda jämfört med innan. Att lära sig förändrar. If you know better, you do better är något en av mina kollegor ofta säger. Och, menar i samma andetag att det iallafall är så det borde vara.

Att få höra att föräldrar hittat ny redskap att möta svårigheter i familjen. Hur de nu förstår vikten av kommunikation med sina barn och vad det leder till i det långa loppet, och nu har börjat tillämpa det. Att få lyssna till när någon berättar hur de som aldrig hade tillräckligt med pengar, nu sparar och planerar för framtiden. Det är stort.

Berättande är viktigt. Uppmuntande. Materiella ting kan försvinna, gå sönder eller stjälas, men minnen och kunskap lever kvar. 

Kommentarer

Populära inlägg