Glädjas åt det lilla



Det rullar på kan man säga. Vi är fortfarande nedstängda, men tiden går fantastiskt snabbt ändå. Och tro det eller ej, men det finns en hel del glädje mitt i eländet.

Vädret gör mig glad. Det är fint, varmt och bara så härligt som hösten här i södern kan vara. Med så få bilar i omlopp, så har naturen tagit över på sitt sätt. Jag har aldrig upplevt så många fåglar och fjärilar i vår trädgård innan. Fågelkvittret är enormt ibland. Det är bara tvunget att ta sig ut och titta. Det är ju så här det ska vara. Njutbart på alla sätt.

Något annat kanske oväntat, om ni känner mig, är min nya morgonrutin. Redan från dag ett av lockdown, så blir det träning av. Bredvid poolen görs det ena med det andra med hjälp av en app, ett hopprep och en illgrön matta. Det är inte på långa vägar så tråkigt, som jag på mitt egna vis alltid inbillat mig. Jag har inte missat en enda dag och tänker mig detta som ett alternativ på morgnarna innan jobbet under höst och vinter, då det är kolmörkt och inte speciellt vist att vara ute på egen hand.

Så, är det online-kursen jag är mitt upp i, som sker vid sidan om jobbuppgifter. Nu är temat i sig själv inte direkt det mest uppmuntrande, men att lära sig och få mer kunskap i viktiga ämnen är glädje för mig. Tillsammans med 50 andra deltagare från hela landet, lär vi oss om självmordsrelaterade ämnen via Zoom. Det funkar ypperligt.

Sen gillar jag den lilla WhatsApp-gruppen med de allra ”närmaste” på jobbet. Alla små meddelanden. Covid-information, roligheter, frågor och bara ett hej. Kontakten hålls, men att träffas i verkliga livet slår förståss allt.

Jag gillar ju lugn och ro, och det är det för det mesta här hemma. Det är ju också något att glädja sig åt. Vi mår bra, är sams och gör lite smått och gott tillsammans. Det behöver inte vara så avancerat precis.

De strikta reglerna kommer förmodligen hålla i sig ett bra tag framöver, även om vi ser fram emot lite ändringar framöver. Lite skymtas, även om det inte är mycket. Vi får glädjas åt det lilla som sagt.

Förresten, du kommer väl ihåg min tillfälliga blogg The Lockdown Diary, som uppdateras varje kväll? Vill du så kan du hitta den här.

Ha det gott och var rädda om dig!

Kommentarer

Populära inlägg