Lockdown-intervju med en 13-åring


Att höra hur en 13-åring resonerar kring utegångsförbud och situationen kring det är minst sagt intressant. Jag frågade B om han ville ställa upp i en intervju, så att ni också får veta, och det hade han inga problem med. Han har inte bara svarat på frågorna, men har även valt korten själv. Har ni frågor, så skicka dem gärna till mig, så diskuterar jag det med hemmets unge man, så återkommer vi. 


Om du skulle beskriva lockdown med tre ord, vad skulle du säga då? Tråkigt, kreativitet, läskigt.

Vad gör du på dagarna? Jag gör mina sysslor, som till exempel trädgårdsarbete. Jag spelar landhockey och fotboll med mig själv utomhus. Och, så bakar jag.


Hur är det med skolan? Vi har inte skola nu, för det är skollov. Vi kommer ha hemundervisning när skolan börjar igen, men de säger att det (utegångsförbudet) kanske kommer hålla på till augusti. De kommer sända arbetsblad och sånt till oss. Jag kommer få bra hjälp för jag är lyckligt lottad som har en mamma som är ett mattegeni, och bra på afrikaans. Min moster (jag) har bra resurser vad det gäller samhällskunskap. I allmänhet, så saknar jag idrotten, men jag tror jag ska börja träna mer här hemma nu. Jag saknar även alla mina kompisar. Jag skulle åkt på läger med en av dem, med det blev inställt.

Vad är det värsta med den här tiden? Det är riktigt dåligt ställt med folk som har det (Covid-19). Det är läskigt, för det kan hända att du inte ens vet att du är smittad innan du testar dig. Och, nu är du rädd att du eller nån av alla de du har träffat ska dö.

Vad är det bästa? Vem gillar inte att stanna hemma och göra sin egen grej? Det är som en lång semester.


Till sist, vilka tips har du för att stoppa spridningen av Covid-19? Göra människors liv enklare. Ha ett barrikerat ställe, där de som är smittade kan bo. De andra kan då vara precis var de vill. Nu påverkar det alla. Och, ekonomin. Det är inte alls kul. I affärerna skulle alla få köpa vad de vill. Det skulle finnas ett kort, så att man kan se hur mycket man har köpt under en månad och är det för mycket får man böta. Det måste vara mer essentiella saker, än de som inte är det. Så, om du till exempel köper en chokladbit, så måste du köpa två påsar med morötter. 

Kommentarer

Populära inlägg