Second Hand-drömmar


Saknar ni också saker från förr ibland, och vill att det ska finnas här och nu? Saker, kanske är fel ord, för i mitt fall är det ändå en butik. Jag vill förflytta Second Hand-konceptet som fortfarande tuffar på i orten jag kommer från till min nya hemort i Sydafrika. Det finns så många anlednignar till det, även om det skulle krävas en hel del för att få det att funka.

Här vill man oftast tjäna pengar på att driva Second Hand-försäljning för egen vinning, men jag gillar tänket kring att intäkterna går till social välgörenhet så mycket mer. Här är det ofta sunkigt och trångt, medan jag vet så väl att allt kan vara rent och fräscht och se ut som en välordnad affär, fast med begagnat och välvårdat innehåll på hyllor, galjar och golv. Priserna är inte direkt förmånliga heller, så det gynnar inte de mindre förunnade, men det vet jag ju att det kan göra det med.

Jag kan drömma om stora ytor, fyllda med möbler, kläder, köksgeråd och böcker. Helst en plats för skoluniformer och skolböcker. Och, självklart en vrå där man kan få en kopp te och ett samtal om det är det man behöver. Kanske en dator, där någon kan få hjälp med att forumlera sitt CV och arbetsansökningar. En plats där unga tjejer och killar kan få en chans till arbetserfarenhet och coaching att ta sig vidare, få en mening i den ibland så tuffa tillvaron. Där kunder kan få det de behöver för en billig peng, så att deras barn inte ska behöva gå med trasiga skor och för små kläder. Värdighet är viktigt. Kundservicen ska vara på topp utan att se skillnad på människor. Det ska vara en oas. Jag vet precis var den ska ligga. I affärscentrat, 7 minuters gångväg från mig. På samma plats många handlar sin mat, och som är nära till både parkering och taxistop. Intäkter som inte går till de som hjälper till i butiken, ska gå till lokala personer i nöd eller krissituationer.


Längre än så har mina tankar inte tagit mig, men förebilden är helt klart den Second Hand-affär jag känner till bäst. Kanke, en dag ... 

Kommentarer

Populära inlägg