Gott och bra



Jag har aldrig någonsin varit hemma så mycket under mitt vuxna liv som nu. Lockdown har nått dag 120 och fortsätter ligga som ett tugnt täcke över oss. Det ändras lite då och då, men de temporära reglerna måste ändå följas. Det börjar bli något tradigt med alla negativa nyheter situationen för med sig, så nog är det dags att vända på steken och titta på vad som är gott och bra med det istället . På ett mer personligt plan.

Billigare liv – de enda utsvävningar mitt hushåll gör är veckans utflykt till mataffären och kanske något annat ärende som måste urföras. Inget onödigt shoppande och bilkörande här inte.

Glatt husdjur – Loui, kaninen, verkar bra mycket nyfiknare och gladare att se oss (mig) jämfört med innan. Det kan ju vara att mindre tid spenderas hemmavid förut och att vi därför inte uppmärksammat det så mycket, men vem vet?

Renlighet – lockdown har fört med sig nyskrubbade väggar inomhus och murar utomhus, golv under, väggar bakom och faktiska hushållsmaskiner som tvättmaskin, torktumlare, frys och kyl. Inte illa.

Jobbliv – ofta lugnt i min ensamhet i köket, vardagsrummet eller sovrummet, då B är tillbaka i skolan och M på kontoret. Zoom och Teams-möten funkar bra, men något enstaka möte med livs levande kollegor slår förståss högre. Hemma kan jag äta lunch i solen vid poolen, för att samtidigt arbeta på mitt D-vitaminintag. Alltid bra att kunna slå fler flugor i en smäll.

Motion – jag har nog aldrig varit så stark som nu, inte bygga-muskler-stark, men för att vara jag. Redan sedan lockdowns intågande började jag följa en motionsapp för kvinnor, och det tillsammans med morgonpromenad/jogg har gjort underverk. Den alldeles för tunga kantklipparen är plötsligt inte så jobbig att hantera längre. Om jag blivit mer vig är ju en annan fråga vi kan ta en annan gång?

Läsa – är inne på min tioende bok sedan lockdownstarten, och det är mer läsande än på väldigt länge. Jag älskar att kunna försvinna in i böckernas värld. Det spelar ingen roll om det är fiktivt, sant, fakta, engelskt eller svenskt. Helst sådant jag kan lära mig något nytt av, och det har jag.

Nya färdigheter – ja, jag har kommit över sådant jag inte visste att jag gillade att göra, som tillexempel att använda mallar online för att göra broschyrer och annat smått och gott. Det är lite som att leka på ett vuxet sätt.  

Netflix serier – Vi har sagt upp ”riktig” TV sedan ett tag tillbaka och satsar istället på Netflix. Passar mig perfekt. En lockdownfavorit är ”Somebody feed Phil” där ansiktsuttryckens mästare med det stora hjärtat reser runt i världen, möter människor och äter mat. ”100 humans” är en annan, där 100 personer i olika åldrar ingår i en hel massa experiement för att få svar på några av livets stora frågor. Båda serierna är roliga, underhållande och lärorika.

Gud och jag – Han finns här i stormen. Det är tydligt. Mina böner innehåller mer, Bibelläsandet har ökat. Onlinegudstjänster har tillfälligt bytt ut de i den lokala kyrkan och vi har upptäckt nya inspirerande personer som delar med sig av det goda budskapet.

Se där, det finns säkert mer saker, men detta visar iallafall mig att en otroligt konstig tidsperiod där många lider på många, många sätt också för med sig annat som bygger upp och gör livet bättre.

Kommentarer

Populära inlägg