Hur vet man att det snart är jul?

 

Jo, att hushållets två andra medlemmar precis har firat födelsedag, att temperaturen i vår lilla pool ligger kring 30-strecket och att Afrikas blå lilja blommar vid muren utmed gatan. Kanske inte vad du förknippar med jul, men något som numera kommit att bli mina små kännetecken.

Att få julkänsla i värmen är inte det lättaste och av någon anledning ännu lite svårare i år. Även om det började komma in julgrejer i mataffären redan någon gång i september, så kom december nästan som en chock. Och, jag har inte riktigt hämtat mig än ... Jag har fortfarande inte kommit mig för att sätta upp granen eller baka en endaste sort julgodis, men har beslutat mig för att inte falla för några jultvång alls. Som jag nämnt innan så är dock adventsstjärnan, de röda dukarna och ljusslingorna uppsatta samt att några jullåtar spelas då och då. Om det hjälper? Nja ...

Är julmys verkligen så förknippad med kyla, snö och julskinka i Sverige? Jag tror inte det, men kanske ändå att det spelar en liten roll eftersom det var så det var när jag yngre, men någon julig hemlängtan har jag aldrig haft under mina år här.

Det är fortfarande några dagar kvar, så ännu kan ju stämningen byggas upp en del. Tänkte att Hillsong Sweden’s onlinepremiär av årets julshow ”This is Christmas” skulle hjälpa mig på traven ikväll.

Glad fjärde advent!


Kommentarer

Populära inlägg