Så, vad är knepet?

 

Jag har så länge jag kommer ihåg varit frusen. Haft kalla händer och fötter, gått omkring i filtar och gärna suttit nära varma element. Det frusna försvann inte bara för att jag flyttade till Afrika som man kanske kan tänka, men äntligen har det hänt grejer. Det har vänt, och kom nu inte och säg att jag hamnat i övergångsåldern, anledningen är troligtvis en annan.

Jag tänkte inte på det först, men när kollegor till mig satte på sig tjocka jackor och halsdukar och släpade med sig små blåsande rumsvärmare till våra möten så började jag fundera. Jag, som alltid varit först med att huttra, satt nu i skjorta och kände mig helt lagom varm.

Så, vad är knepet? Det måste helt enkelt vara regelbunden fysisk aktivitet. Nästan varenda dag sedan slutet på mars då lockdown tog över världen. Promenaderna har jag alltid haft, men inte lika ofta här borta på grund av diverse orsaker. Numera följer jag motionsappar och joggar utöver gåendet. Detta har hjälpt mig mycket mer än jag någonsin kunnat tro. Jag är betydligt starkare, har aldrig förut haft så fasta armar och ben och inte minst så har mitt frysande avtagit rejält. Blodcirkulationen måste helt enkelt förbättrats en hel del. Gymmet eller gruppaktiviteter lockar inte alls, vilket jag skyller på min icke-befintliga koordiantion, men jag har hittat min grej. Träning hemma är ju perfekt, det enda som behövs är lite driv.  


Kommentarer

Populära inlägg