Glädje i det lilla

 

Hur kan man upptäcka glädje i det lilla? Det är definitivt olika för alla och en var, men jag känner personligen lätt glädje i naturen och inkluderar vår lilla trädgård i det. Det är som att mina ögon automatiskt zoomar in ett blad som ser så där extra fint och mjukt ut, några knoppar som är på gång eller att något jag sått växer. Det ger mig direkt en varm känsla. Sen finns det förståss annat som glädjer mig också, som barns uppriktighet och personers goda gärningar mot andra och inte minst doften av regn på jord. Allt det!

Om glädje är en förmåga, en egenskap vi kan öva oss på, om det är en attityd eller om det är medfött spelar egentligen inte så stor roll. Det kan nog vara alltihopa. Huvudsaken är väl ändå att glädjen finns hos oss. Vissa perioder i livet kanske den gör sig påmind oftare och ibland får vi gräva fram den. Men, jag tror inte att någon säger emot när jag påstår att den är en viktig ingrediens i tillvaron.

Här borta talas det ofta om att räkna sina välsignelser (count your blessings), vilket i detta sammanhang ändå måste falla under samma kategori. Tacksamhet, glädje och välsignelser. Iallafall, det är hur jag ser på det.

Ska vi avsluta dessa söndagstankar med att titta på dagens bästa glädjeämnen? Nu är det bara eftermiddag hos mig, men än så länge är det de varma solstrålarna på bara armar under promenaden efter kyrkan i morses. Fast tänker jag efter lite till, så tävlar det det nog ändå mot den färdiglagade maten i frysen jag tinade upp till lunch. Är ensam hemma och slapp laga till en måltid själv! Yes! Nog är det lilla bra alltid.

Vad glädjer dig mest i vardagen? 

Kommentarer

Populära inlägg