Helheten blir bättre tillsammans

 

Något jag tycker är otroligt intressant är personligheter. Kan vi lite om det där, så blir det betydligt lättare att förstå inte bara oss själva, men även hur andra i vår närhet fungerar. Det finns en mängd teorier, som delar upp oss i olika kategorier. Färger, djur och mycket annat. Det må kallas olika, men resultaten blir väldigt lika.

Jag ska inte grotta ner mig i detaljer nu, men det är en hel del mer än att vi är extroverta eller introverta individer. Vilket i och för sig också kan delas upp i olika typer ...

Om vi tar mig som exempel, så kan nog en del gissa hur det ligger till.  Jo, jag är introvert, men en social sådan. Det innebär att jag tycker om att umgås i små grupper, men blir helt slut av för mycket ljud och stora grupper av människor en längre stund. Hämta ny styrka och energi gör jag absolut inte bland andra, utan genom att få vara själv. Lugn och ro ska det vara.

Det känns ofta som att hela världen hägrar kring extroverta personer” var någons kommentar på sociala medier när ämnets togs upp. Mitt-i-prick! Eller, det är iallafall så jag uppfattar det. Tänk om nästa personalfest skulle ha oss introverta i tanken ... bio med popcorn med hela personalstyrkan. Perfekt ju. Två-timmars vandring som teambuilding, istället för lekar. Tänk om konferenserna, festivalerna och alla andra anordnade tillfällen med stora folksamlingar skulle vara anpassat till oss.

Vilken personlighet vi än har, så lever vi sida vid sida och kommer överens rätt bra ändå. Vi behöver varandras olikheter och kan till och med uppskatta det. Helheten blir bättre tillsammans.  

Kommentarer

Populära inlägg