Att ha stenkoll eller släppa taget?

 

Behöver vi egentligen ha allt uträknat för oss? Är det så viktigt att ha stenkoll? Jag är verkligen inte rätt person att fråga, för jag är ju sådan. Jag vill veta hur, när, varför, vad och allt det där, fast jag vet att det inte funkar så. Vissa saker spelar mig ingen som helst roll, medan annat skapar stress. Jag har övat på att släppa taget och tycker nog att det blivit något bättre över tid. 

Det är helt okay att inte förstå allt, veta allt och ändå ha en fast punk i tillvaron. Inte ens den som verkar vara mest ”put-together” i bekantkretsen har det. Inte alls. Men, varför är det då så läskigt att inte ha kontroll?

Många allvarligheter som det ofta inte går att ha kontroll över är när det kommer till kritan ändå till stor del rädsla för det okända, som vi i många fall inte kommer att erkänna, men som ändå skaver där inne.

Tänker jag på det vad det gäller mig, så är det precis så. Det hemska kruxet kring en speciell visumansökan en gång i tiden, var otroligt stressigt och tog upp mer av mina tankar, och förmodligen även mina konversationer, än vad som var hälsosamt. Varför kunde jag inte släppa taget? För att jag inte till 100% visste hur det skulle gå och för att jag inte alls var redo att återvända till hemlandet efter ett gäng år här i södern. Skulle du inte bara ha kunnat lämna över allt till Gud? Jamen precis, det försökte jag. Många gånger, men det är väl att konstatera att jag inte är mer än mänsklig och föll i fållan av rädsla och osäkerhet mer än en gång. Kontrollbehovet var starkt. Men, i slutändan blev allt bra och så här efteråt kan jag inte förstå varför jag reagerade så starkt. Så, vad lärde jag mig av upplevelsen? Jo, att det måste vara okay att inte koll på allt. Perfektionism finns inte i verkligheten. Motgångar kommer och går och än så länge har jag lyckats ta mig igenom dem.

Kommentarer

Populära inlägg