En liten del av min jobbvärld

 

Olika slags studier, forskningsartiklar, C- och masteruppsatser samt böcker är något en del av oss på jobbet på något sätt inkluderas i lite då och då. Vi blir intervjuade, medverkar i fokusgrupper eller är ombedda att skriva något. Folk verkar vara intresserade av vad vi jobbar med med andra ord.

Om jag minns rätt så är den första studien jag medverkade i en om familjehemsutredningar. Annat jag kan komma ihåg på rak arm är  socionomer och utbrändhet, utmaningar med barn med funktionsnedsättningar som är placerade på center som vårt, stödgrupper för familjehemsföräldrar, om organisationens arbete som uppbackande information till en bok om organisaitonens grundare. Nu senast har det varit att svara på frågor en författare har i sitt romanskrivande om en ung kvinna som volontärar på ett så kallat barnhem i Sydafrika. Ja, jag håller med, det kan verka som något udda arbetsuppgifter. Hjälper det bara andra att lära sig eller förstå något, kanske till och med att ändra något, så är jag glad och ställer troligen upp igen om det skulle efterfrågas. Jag har inte sett alla slutresultat, men vad gör det om hundra år.

Annat vi har involverat oss i är förslag till lagändringar i barnlagen. Någon gång i slutet av förra året blev det öppet för allmänheten att sända in förslag, vilket vi tog tillfället i akt att göra. Organisationen blev senare kontaktad som en av sju organisationer i landet och en av kollegorna har för bara några veckor sedan suttit i diskussioner med andra på nationell nivå. Man behöver inte alls vara tyst när lagar inte fungerar. Det går att påverka och vara del av faktiska förändringar. Spännande minst sagt.

Ja, där öppnade vi dörren in till en liten, liten del av min jobbvärld. Det blir liksom inte så ofta längre, fast jobbar det gör jag. En så där 40 timmar i veckan, precis som många av er. Tänker jag på det så borde jag minsann återkommer till jobbtemat om ett tag igen. Säg gärna till om det är något speciellt ni vill veta.

Kommentarer

Populära inlägg