Sen på bollen

 

Det är ju egenligen helt galet att jag inte har börjat lyssna på poddar förrän rätt nyss. Jag som älskar människors livsberättelser och tycker om att lära mig sådant jag inte visste innan.

Är du kanske lika sen på bollen som jag eller vill hitta ny bekantskaper, så tänkte jag tipsa om några om mina favoriter, som alla kan hittas på Spotify.

Helt ärligt med Sebastian Stakset. Ärliga, ibland väldigt djupa samtal med Sebastian som själv gjort en helomvändning i livet, från droger och kriminalitet till frälst med det största hjärtat för utsatta människor. Många av hans gäster har liknande bakgrunder och har sett livets baksidor, men hittat ett sätt att komma ifrån missär och mörker. Sebastian är inte rädd att ställa de svåra frågorna. Var beredd att bli berörd.

Talk to me. Sarah Dawn Finer intervjuar kända svenska personer om deras livsresor. Hon är verkligt intresserad i människan bakom kändisskapet och kan på ett hemtrevligt sätt få samtalen att flyta. Det blir både intressant och ibland ögonöppnande att upptäcka vilka dessa människor verkligen är.

Conversations with John & Lisa. Befinner du dig i den ”kristna världen”, så kanske de amerikanska, äkta makarna Bevere är bekanta. Deras podd är rolig, äkta och lärorik. De samtalar kring Gud, tro och livet. Deras passion är tydlig. Ibland har de gäster, men oftast inte. Det kan bli både skratt och tårar i en salig blanding för en lyssnare som jag.

Modig och vacker. Detta  är min senaste bekantskap. Thessan och Nina, två medelålders kvinnor med olika bakgrund hittade varandra, blev vänner och startade en podd. De beskriver den som samtal om tro, hopp, skam, sårbarhet och misslyckanden blandat med barnlöshet, skratt och allvar. Och, precis så är det. Lättlyssnat, högt och lågt, rörande, kul och lite flams.

Sommar och Vinter i P1. Detta har väl ingen boendes i Sverige kunnat missa. Radioprogrammet som gått sedan tidernas begynnelse under sommar- samt vintertid, där personer under en timma berättar om sig själva och spelar musik. Många gånger otroligt intressant. Det är som en godisaffär, så många spännade människor att välja bland. Några av mina favoritavsnitt har varit med Alban ”Dr Alban” Nwapa, Tomas Sjödin, Jerzy Sarnecki, Magda Gad, Markolio, Jonas Waltelius, Carina Bergfeldt, Madeleine in Hwa Björk,  Anna Rosling Rönnlund, Bethlem Isaak, Gunilla von Platen, Zinat Pirzadeh ... Ni ser, godisaffären. Vissa är så otroligt duktiga på att berätta, andra har en bakgrund som stannar kvar hos mig medan en del har något intressant att lära mig.

Har du någon favoritpodd du tror att jag skulle gilla? Berätta jättegärna!


Kommentarer

Populära inlägg