En pärla till bok

 
 

En rätt tunn, liten bok ändå, som jag hade hört talas om och sedan hittade på Second Hand-butiken på orten där jag kommer från. Den kom att bli en av mina favoritböcker som jag sedan dess återkommer till med ganska jämna mellanrum. Jag talar om ”Tisdagarna med Morrie”, skriven av Mitch Albom. Vilken pärla till bok! Jag blir på gott humör bara jag tänker på den.

Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna redovisa innehållet på ett rättvist sätt, men jag gör ett försök. Huvudpesonen är författaren själv, som efter ett antal år söker upp sin favoritprofessor sedan universitetstiden. Eftersom professor Morrie är svårt sjuk träffas de hemma i hans arbetsrum och det sker alltid på en tisdag. Mitchs fokus har länge varit på karriär och det materiella och han har för länge sedan glömt av vad som är viktigt på riktigt i livet. Professor Morrie nästan tvingar honom att tänka till, svara på svåra frågor för att vända blicken mot annat. Männen, den äldre och den yngre, samtalar om livets väsentligheter, vilket bland annat innefattar kärlek, arbete, pengar, förlåtelse, familj, åldrande och död. Ni ser, sådant vi alla grunnar på då och då. Att det sker med värme, humor och djup gör boken lättläst och så otroligt fin. Det är verkligen ingen action-bok, utan tvärtom, men får mig ändå att vilja läsa ännu en sida ... och en till. Ge den en chans du också!

Jag gillar att läsa böcker, även om jag precis som de flesta andra har perioder då det blir mer eller  mindre. Eller inget alls. Bara för att det var kul har jag börjat skriva upp de böcker jag läser och kan konstatera att förra året var ett mycket bättre bok-läsar-år än iår, men det finns fortfarande tid till förändring.

Har du några tips på något du tycker att jag skulle läsa? Jag läser olika genrer, engelska eller svenska, bara det är välskrivet och jag kan lära mig något av innehållet. 

Kommentarer

Populära inlägg