Lycka!

 

“Om Sverige och svenskar i hög grad fyller sitt liv med materialistiska saker, vad fyller sydafrikanen sitt liv med och lägger sin tid på? Märker du någon skillnad i lycka?”

 

Låt oss alltså tala om lycka! Och fundera vidare på dessa intressanta frågor jag fick som en fortsättning på ett tidigare blogginlägg, som du kan läsa här om du vill.

 

Lycka, som kan vara så olika för alla och en var, men ändå lika på det sätt att det alltid ger välbehag. Vad som gör människor i Sydafrika lyckliga generellt, är nog en rätt komplicerad fråga egentligen. Med sina cirka 60 miljoner invånare och många olika kulturer och samhällsklasser, så kan jag tänka mig att det kan skifta rätt rejält. Men, en sak som jag kommer att tänka på direkt, är sången och dansen. Det återkommer hela tiden i stort sett alla sammanhang. Och ja, vi startar varenda arbetsdag på jobbet med andakt där härliga harmonier omfamnar oss. Inte så mycket dans där, men det kan istället skådas på centrets lekplats, offenliga parkeringplatser, bensinstationer, på festilga sammankomster och till och med i möten ibland. Det fyller helt säkerligen både utföraren och beskådaren med glädje. Och, sedan har vi sporten. Många älskar fotboll, cricket eller rugby. En del att spela, men många fler att följa matcher på tv. Konstigt för mig, men  adrenalinkickarna det ger, kan nog även det kallas lycka. Om rätt lag vinner alltså.

 

Som den Google-mästare jag är, så hittade jag både studier och tidningsartiklar om ämnet. Bara för att Sydafrika inte är det lyckligaste landet i världen enligt The World Happiness-rapporten 2019 med sin 107:e plats av 155, så betyder det ju inte att människor är olyckliga. Sådant här är ju bara konstigt, för hur kan lycka egentligen mätas? Om du är interesserad, så låg Sverige på plats 61, medan Finland har den lyckligaste befolknigen av alla.

 

Hur som helst, tillbaka till SA. Det verkar som varken ålder eller civilstånd spelar någon som helst roll när det gäller lycka, men det gör däremot arbetslöshet, låg inkomst och levnadsförhållanden. En annan, lite mindre studie från iår, som förmodligen ger en ganska rättvis fingervisning, menar att det som gör befolkningen allra lyckligast är att umgås med familj och vänner. Sedan följer dricka en lugnande kopp te, spendera tid i naturen, ge en hjälpande hand till någon som behöver det samt en god natts sömn och ett hjärligt skratt! Jag älskar dessa resultat! Varenda en stämmer ju på mig (plus mer). 

 

Kanske ska vi också ha i åtanke att Covid-19 pandemin som aldrig tycks sluta, har fått många att tänka om och värdera vardagen högre än innan. Det var det jag visste, det enkla är alltså bäst! Och, Covid kom med något gott ändå!


Håller du med om att det enkla gör dig lyckligast? Eller, har du en annan åsikt? Skriv gärna en rad och berätta. 

Kommentarer

Populära inlägg